Tiga langkah
utama
1. Persediaan
- Memilih dan menganalisis tajuk karangan dan skopnya.
- Menentukan pembaca sasaran.
- Menentukan maklumat atau isi.
2.
Penyusunan
- Menyediakan rangka karangan.
- Mengembangkan isi penting dalam rangka karangan menjadi perenggan.
3. Penyemakan
- Menyemak keseluruhan format karangan.
- Menyemak isi - mengesan isi yang tertinggal, tidak tepat atau yang perlu ditambah.
1. PERSEDIAAN
Kaedah
Memilih dan Menganalisis Tajuk
1.
Murid seharusnya memilih tajuk yang dikuasainya dari segi pengetahuan fakta dan
isi. Hal ini membolehkan murid menghuraikan tajuk secara bernas, tepet dan
lancar.
2.
Menganalisis tajuk soalan merupakan langkah yang perlu sebelum menulis
karangan. Hal ini untuk memastikan murid menulis karangan yang bertepatan
dengan kehendak soalan.
3. Tentukan
jenis karangan yang dipilih sama ada berformat khusus ataupun tidak berformat
khusus. Pastikan murid mematuhi format yang betul.
4. Karangan
yang tidak menepati kehendak soalan serta tidak mematuhi format akan dianggap
terpesong dan menyebabkan murid memperoleh markah minimum.
Kaedah
Menentukan Pembaca Sasaran
1. Murid hendaklah mengenal pasti pembaca yang
menjadi sasaran tajuk yang ditulis.
2. Ketika menulis, murid perlu mengandaikan
orang yang membaca karangan tersebut. Jika murid menulis karangan ucapan sempena
amjlis perpisahan di sekolah atau seumpamanya, murid hendaklah mengandaikan
orang yang membaca karangan murid terdiri daripada rakan murid dan guru. Jika
karangan berbentuk perbahasan untuk pertandingan, andaikan pembaca sasaran
ialah panel hakim, rakan murid, guru dan sebagainya.
Kaedah
Menentukan Maklumat Isi
1. Kenal
pasti kata kunci dalam soalan seperti bincangkan,
huraikan, berikan pendapat, jelaskan dan
sebagainya.
2. Garisi
perkara-perkara penting dalam tajuk soalan untuk memandu murid menulis dengan
lancar serta mengesan dan mengemukakan isi yang penting dan betul. Contohnya, Tulis surat..., Tulis cacatan..., Tulis
berita... dan Lengkapkan cerita.
3. Skop
penulisan juga perlu diketahui agar murid dapat mengaitkan isi utama dengan
perkara lain yang berkaitan dengan tajuk.
4. Setiap
isi perlu relevan atau berkaitan dengan kehendak soalan. Dalam penulisan, isi
yang paling penting hendaklah didahulukan.
2 .PENYUSUNAN
Kaedah Menyediakan Rangka Karangan
1.Fahami
tajuk terlebih dahulu. Pastikan isu, tema dan kehendak tajuk, iaitu sama ada
tema sosial, pendidikan dan sebagainya.
2.Perhatikan
kehendak soalan, iaiatu sama ada berbentuk cerita, huraian, perbincangan,
catatan atau sebagainya.
3. Rangka karangan
hendaklah mempunyai tiga bahagian:
Rangka Karangan
|
1. Pendahuluan
|
2. Isi (1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
3. Penutup
|
4. Senaraikan semua isi penting dan
elakkan pengulangan isi.
5. Susun isi mengikut urutan, iaitu
dengan mendahulukan isi yang paling penting.
6.Rangka karangan tidak perlu
ditulis secara terperinci. Memandai murid membuat cacatan ringkas yang difahami
oleh murid sendiri.
Kaedah
Mengembangkan Isi Penting
1.Menulis Pendahuluan:
·
Memberikan
gambaran atau huraian tajuk secara umum tanpa menyertakan isi.
·
Ditulis
secara ringkas dalam satu perenggan. Tiga hingga empat baris ayat adalah
memadai.
·
Jika karangan
merupakan karangan berformat, pendahuluan hendaklah mematuhi format yang
ditetapkan.
2.Menulis Perenggan Isi:
·
Terdiri
daripada beberapa perenggan; satu perenggan, satu isi.
·
Setiap isi
dihuraikan dengan jelas, sesuai dengan kehendak soalan, berserta contoh.
Elakkan menggabungkan beberapa isi dalam satu perenggan.
·
Dahulukan
isi yang paling, disusuli dengan isi yang kurang penting.
3. Menulis Penutup
·
Memberikan
kesimpulan atau kesudahan karangan.
·
Perenggan
tidak perlu terlalu panjang. Dua atau tiga baris ayat adalah memadai.
·
Biasanya,
tajuk ditegaskan sekali lagi di bahagian ini.
·
Rumusan isi
juga boleh dikemukakan jika sesuai, tetapi dinyatakan secara umum sahaja.
·
Cadangan
atau pandangan tentang tajuk juga bolah dikemukakan jika sesuai.
·
Jika karangan
merupakan karangan berformat, perenggan penutup hendaklah mematuhi format yang
ditetapkan.
3.
PENYEMAKAN
Kaedah Menyemak Karangan
1. Semak karangan yang telah siap
ditulis sebelum dihantar.
2. Pastikan format karangan adalah
betul.
3. Pastikan juga isi yang penting
tidak tertinggal. Jika ada isi penting yang tertinggal atau contoh kurang
meyakinkan, tambah bahagian berkenaan.
4. Baca karangan sekali lagi untuk
memastikan aspek-aspek tatabahasa seperti ejaan, tanda baca, struktur ayat dan
penggunaan kata adalah betul. Hal ini untuk mengelakkan pemotongan markah.
5. Pastikan juga panjang karangan
tidak kurang daripada 80 patah perkataan. Sebaik-baiknya kira bilangan perkataan
untuk kepastian.
No comments:
Post a Comment